maanantai 17. marraskuuta 2008

jouluistutuksia


Amaryllikset pääsivät pari viikkoa sitten kellarista päivänvaloon. Kukkivat viime jouluna niin upeasti, että ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa sipulien säilytystä seuraavaan jouluun. Tein siis niin, että kukkimisen jälkeen jatkoin kastelua ja lehtien kasvun seurailua. Amarylliksen voisi sijoittaa uloskin kesäksi, mutta nämä amaryllikset viettivät kesän ikkunalaudalla. Elokuun lopuilla siirsin sipulit kylmäkellariin. Lehdet kuihtuivat siellä ja marraskuun alussa istutin sipulit uuteen multaan. Ruukut patterin lähelle ikkunalle ja vettä niin kauan, että lehdet alkavat pilkottaa.

Amaryllisruukkujen edessä olevassa lasimaljassa on tasettien sipuleita. Niiden joulukasvatusta en ole aikaisemmin kokeillutkaan. Lasimaljan pohjalle olen laittanut kukkakaupasta hankkimaani soraa. Soraan asetetut sipulit ovat vielä ilman vettä. Hyötöaika on tasetilla vain 4 viikkoa eli jos haluan kukintaa jouluksi en kastele soraa vielä. Tasetit tarvitsevat korkean astia, koska niiden kasvu on korkeaa ja tukea tarvitsevaa. Tasetteja olen kyllä hankkinut aina pääsiäisen aikaan, mutta nyt kun niitä oli tarjolla jo nyt en malttanut olla kokeilematta.

Aurinkoinen ihana päivä tänään. Olen nauttinut vapaalla olosta : )

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Minäkin olen joskus säilyttänyt amarylliksen mukulat seuraavaan jouluun ja saanut ne kukkimaan uudelleen.
Minulla kyllä oli sipulit pimeässä niin kauan, että kukkavana tuli esille. Olin jostain kuullut, että jos lehdet tulee ensin, niin ei tulekaan kukkavanaa ja lehdet rupeaa kasvamaan heti valoisassa.

viuhti kirjoitti...

Anita - Kääk! Mahtaakohan kukkiminen nyt mennä ohi? Kiitos kommentistasi. Seuraillaan tilannetta. Otan kuvia kasvusta ja jos pukkaa pelkkää lehteä, toimin ensi vuonna toisin : )